|
|
|
|
Venskab og lidenskab for musik |
|
Et dybt venskab med
blandt andet musikken som en fælles interesse, det er drivkraften bag de
to initiativtagere til årets største musikalske begivenhed i Fredericia
– The Wall i Kastellet. Thomas Kvist Christiansen, 41 år, og
Carsten Linde
, 46, har igennem et nu 16 år langt venskab brugt en masse fælles energi
og begejstring på musik, og det fore- løbige klimaks på deres mangeårige
musikalske foretagsom- hed er netop arrangementet med The Pink Floyd
Project. |
|
|
|
Når de sidste Pink Floyd toner klinger ud omkring midnatstid den 19.
august vil de kunne se tilbage på en stribe af musikalske højdepunkter,
som de enten har oplevet sammen eller hver for sig. De har lavet musikaviser,
skrevet interviews, lavet koncerter, mødt nogle af store verdens store
stjerner og et hav af danske musikalske navne, lavet
anmeldelser og ikke mindst, så har de spillet i det samme bluesorkester,
King- BeeZ, www.kingbeez.dk,
og har været sammen om en |
|
række store og små koncertoplevelser.
Beatles
og Mungo Jerry startede det hele
Det var en række konkurrencer i en lokal musikavis i Frede- ricia i 1990,
hvor man kunne gætte og vinde vinylplader, koncertbilletter og CD´er,
der førte Thomas Kvist Christiansen og Carsten Linde
sammen. Månedsmagasinet Stick, blev blandt andet skrevet og udgivet af
Thomas Kvist Christiansen, og
Carsten Linde
var en af de flittige læsere af bladet.
Lige siden sine drengeår havde
Carsten Linde
dyrket musik- ken i sin barndomsby Skanderborg, ja, der har ligefrem været
dato på den musikalske interesses start. Det var den 7. januar 1971, på
sin 11 års fødselsdag fik han nemlig sin første LP, Beatles For Sale.
Den 35 år gamle vinylplade har stadig sin plads i pladesamlingen.
- På samme tid, som jeg fik min første LP, havde min barn- domsven og nuværende
musikalske KingBeeZ-mate,
Henrik Juhl Kristensen, fået en Mungo Jerry single, In The
Sum- mertime, i julegave. Så resten
af 1971 brugte vi til at diskutere, hvilken af disse to musikalske milepæle
dagens møde skulle starte med, fortæller Carsten Linde.
Til Rolling Stones-koncert
under protest
- Under mine forældres højlydte protester og nok med rette store
bekymringer, var jeg som 13-årige til min første koncert den 4. oktober
1973.
|
|
- Det var med mægtige The Rolling Stones. En
fantastisk, positiv og på
mange måder skelsæt- tende koncert, som dagen efter i Århus Stiftstidende
af Poul Blak fik følgende ord med på vejen " Mick Jagger springer
rundt og ligner en ondskabsfuld parodi på sig selv".
Her fik jeg dog mit første knæk, for jeg havde faktisk siddet
side om side med anmelder Blak, som tydeligvis havde haft en
super-oplevelse med The Rolling Stones. Så meget for troværdige
anmeldere, fortæller
Carsten Linde
.
|
|
|
1975 var
Carsten Lindes og
Henrik Juhl Kristensens Mungo Jerry-single og Beatles For
Sale-lp blevet byttet ud med et
udrangeret trommesæt, købt gennem Skanderborgs mest berømte hæler, Thomas
"Gangster", og en
Gibson-guitar i bedste Alvin Lee stil - købt på ganske ærlig vis.
Med
Carsten Linde
bag trommerne og
Henrik Juhl Kristensen
som sanger og guitarist var bandet Moster Mollys Gymnastik Cirkus en
realitet.
|
|
|
|
- En sjov historie i den forbindelse er faktisk, at
Skander- borgs eneste
rigtige guitar-helt og manden på den 6-streng- ede guitar de første mange
gange Poul Krebs gæstede Dan- marks Smukkeste Festival i Skanderborg,
Henrik Skriver, skulle til prøve med Moster Molly's Gymnastik Cirkus. Des-
værre kom hr. Skriver for sent og blev droppet af bandet. Men siden
hen gik det ham jo ganske godt, han har trods alt spillet med selveste
B.B.King på Danmarks Smukkeste Festival - det nåede Moster Molly jo
aldrig, fortæller
Carsten Linde.
Moster Molly
kulminerede i 1980 i forbindelse med to koncerter i Odder, ikke langt fra
Skanderborg - begge gange med flere gæster solister.
|
|
Valget
mellem Slade og Sweet
Da
Carsten Linde
for længst havde lagt musikalsk fra kaj med Beatles og Moster Molly, tog
Thomas Kvist Christiansen de første skridt ud i den musikalske verden.
Det var dog ikke større skridt end at afgøre med sig selv, om han var
til Sweet eller Slade. Det var et valg, han blev presset til at tage, for
den på det tidspunkt umusikalske knægt, der blot gik i skole, legede røvere
og soldater og med biler med lege- kammeraterne hjemme på vejen, blev
drillet af flere af sine klassekammerater, fordi han overhovedet ikke
vidste, hvad glamrockgrupperne Sweet og Slade var for noget.
Det blev der så rådet bod på, da han på sin fødselsdag fik en lille
flot metallicfarvet Duxbåndoptager.
Med gaven fulgte kassettebåndet ”Old, New, Borrowed And Blue” med
Slade. Nu var der valgt side, og Thomas Kvist Christiansen havde taget
sine første musikalske skridt. Meget hurtigt kom også andre
Sladekassettebånd til, og ret hurtigt begyndte Sweets Fox on the Run også
at spille fra den lille Duxafspiller.
- Musikalsk har jeg langt fra været så engageret i musik som Carsten.
Faktisk kom der først for alvor fart på min musikalske verden, da jeg
gik i gymnasiet. Indtil da lyttede jeg til det man nu lyttede til, når vi
var til skolefester, blandt meget andet Suzi Quatro. Jeg havde mine egne
favoritter, uden at jeg dyrkede dem på nogen måde. Og meget af det musik
jeg købte på kassettebånd bar tydeligt præg af det. Jeg har alle båndene
endnu. Dire Straits, Cloud, Pink Floyd og Slade. Da jeg kom i 9.klasse fik
jeg mig første stereoanlæg, et sort Akai, som jeg var pavestolt over. Og
så tog min musikinteresse fart. Jeg begyndte at optage meget fra radioen,
og var blandt andet ivrig lytter af maratonrocknætter fra Rockpalast fra Grugahalle
i Essen.
Min første liveoptagelse var The Police i
Rockpalast fra oktober 1980
– fed koncert, som jeg lyttede meget til, fortæller Thomas Kvist
Christiansen.
I starten af 1980´erne var Thomas Kvist Christiansen begyndt at gøre sig
som skrivende juniorreporter på den lokale ugeavis, Elbo Bladet. Det førte
med årene til mange spændende interviewmøder med nogle af dansk musiks store
navne som Sneakers og Sanne Salomonsen, Malurt, Michael Falch, Kasper
Winding, Tøsedrengene og Gnags.
Guitarist
og sanger
I 1981 flyttede Carsten Linde til København. Der blev han guitarist og sange i
bandet Human Mix, et band, der ud over den senere fru Linde, også havde
bassisten Peter Solack med (i dag en landskendt P3 studievært) - dengang var
han en af Sjællands
absolut bedste funk-bassister, indtil en ødelagt
tommel-finger-blomme satte en effektiv stopper for de
musikalske lege.
Human Mix brugte dog
mere tid på at snakke om øvelokales mixer, Gasolins første !!!!! end at
spille, og alle gik hver til sit, da Carsten og Birgitte i 1988 skulle være
forældre og valgte at flytte tilbage til det jyske og endte i byen for
alle, Fredericia.
Inden Carsten Linde drog til Fredericia med fruen for at starte et nyt liv
med barn, nåede han at opleve Pink Floyd live. Det var i 1988 på
Gentofte Stadion.
|
|
|
|
|
Velankommen i fæstningsbyen meldte
Carsten Linde
sig som PR-mand for Det Bruunske Pakhus - et betroet erhverv, som han
bestred fra 1990 til 2002.
Store
musikalske huller
Netop koncerten med Police fra Grugahalle blev for meget for en af Thomas
Kvist Christiansens kammerater. Han mente, at der var meget alvorlige og
store huller i den musikalske horisont. Derefter tvangsindlagde han Thomas
Kvist Christiansen til at få optaget et antal kassettebånd med mange
forskellige navne. Derefter kom der for alvor skred i musikinteressen.
Flere og flere koncerter blev det til, og en interesse for det lokale
musikliv i Fredericia voksede frem.
|
|
|
|
Efter et par års arbejde på forskellige journalistiske arbejds- pladser,
besluttede Thomas Kvist Christiansen sig i 1990 for sammen med en fotograf
at udgive en musikavis for Vejle Amt. Månedsmagasinet Stick blev født i
foråret 1990, og i bladet indgik blandt andet en musikquiz. Hver måned
kunne man som læser aflevere en kupon med navn og adresse, og så deltog
man i en konkurrence om forskellige musikpræmier.
- På et tidspunkt kom der en fyr i en lang grå frakke med ikke blot én
kupon, nej, han havde udfyldt for både sin kone og søn. Han kom troligt
hver måned i en periode, men en dag spurgte han, om han ikke kunne gøre
noget, hjælpe med et eller andet. Det blev starten på Carstens og mit
venskab.
- Carsten lavede først og fremmest en ruteplan til uddeling af de mange
gratis musikaviser, kørte desuden ud med aviserne. Efterhånden begyndte
han også at skrive anmeldelser, og så var det musikalske parløb
grundlagt. Jeg kunne nemlig fotografere til hans skriverier. Sammen drog
vi ud med blok og kamera og mødte musikere fra ind- og udland, det var
eksempelvis Henrik
Strube, Allan Olsen og Mothers Finest, fortæller Thomas Kvist
Christiansen.
Arrangerede koncert
Skanderborg Festivalen har haft en stor plads i
Carsten Linde
s liv, han har været publikum hele 21 gange i træk. Og netop dette
engagement i denne den smukkeste festival gjorde, at
Carsten Linde
fik øjnene op for Poul Krebs.
- Og da Det Bruunske Pakhus ikke kendte til Poul Krebs, og byens anden
koncertforening, Musik & Ungdom ikke mente, at Poul Krebs kunne synge,
valgte jeg at kontakte restaurant Lady Hamilton, smed otte kilo på bordet
og indgik aftale om afvikling af koncerten den 1. april 1993. Koncerten
blev udsolgt på få uger, og den var i det hele tage en stor succes.
Fredericia Dagblads anmelder, Morten Vilsbæk, gav da også koncerten
rigtig mange rosende ord med på vejen, fortæller
Carsten Linde
.
Koncerten afstedkom, at
Carsten Linde
ret kort til efter blev en del af Musik & Ungdom, ligesom han også
blev tilknyttet Fredericia Dagblad som koncertanmelder.
Gang i musikken
For Thomas
Kvist Christiansen blev arbejdet med musik- magasinet Stick en igangsætter
i forhold til at arbejde journalistisk med musikbranchen og ikke mindst
til personligt at dyrke musikken. Det førte hurtigt til, at han blev
hyret som freelancereporter på Danmarks Radio i Vejle, Kanal 94, hvor
hans særlige opgave var at lave indslag om blandt andet musik. Udover at
møde og interviewe Kronprins Frederik, førte arbejdet med båndoptageren
blandt andet til interviews med folkene fra rockgruppen Skagarack og til
Dansk Melodi Grand Prix i København med Lonnie Devantier.
- Jeg har været ansat 13 år på Danmarks Radio i Vejle, og har i
den forbindelse lavet interviews med et utal af musikere og solister. Jeg
har for alvor fået stor bredde på min musikhorisont, og en af de helt
store oplevelser var et direkte studieinterview med de fire medlemmer af
Aqua, da de udgav deres sidste album Aquarius, fortæller Thomas Kvist
Christiansen.
- Men jeg
må sige, at jeg fik for alvor sat en milepæl i mit musikalske liv, da
Carsten Linde
spurgte mig, om jeg ikke ville være med i et bluesband, Kingbeez, som han
var gået med i som trommeslager.
- Jeg havde godt nok en basforstærker og en bas, men jeg havde aldrig lært
at spille på den. Det forklarede jeg, men fik alligevel opfordring til at
gå med, han og de andre i bandet skulle nok lære mig at spille. Så jeg
takkede ja til invitationen og var med i cirka fem år.
- Det var en fed
oplevelse. Jeg fik lært at spille, og fik en mængde forrygende
musikalske oplevelser ikke mindst den at stå på en scene foran et
publikum og spille, fortæller Thomas Kvist Christiansen.
Skrev
musikblade sammen
Ud over Månedsmagasinet
Stick har de to musikelskere,
Carsten Linde
og Thomas Kvist Christiansen sammen lagt mange timer og kræfter i
musikforeningen Musik & Ungdom, kulturbladet Marcaroni, kultbladet
Lydskriften, og har på skift været med i bestyrelsen af Det Bruunske
Pakhus. |
|
Et særligt
journalistisk fællesprojekt begik Thomas Kvist Christiansen og Carsten
Linde i fællesskab i 1992.
Sammen lavede de det første portræt af maleren Johnny Madsen, der jo
ellers er kendt som sanger, sangskriver og guitarist.
Læs artiklen - klik her.
|
|
I dag er arbejdet med at sætte The Wall op i
Kastellet deres ultimative musikalske samarbejde til dato, men de er begge enige
om, at det ikke vil blive deres sidste projekt sammen. De mange års venskab med
solidt rodfæste i musikken skal nok lede de to ad nye veje.
Efter 23 år som politimand arbejder
Carsten Linde
i dag for Fredericia Kommune, han er gift med integrationkonsulent Birgitte
Krag Linde. Sammen har de tre børn. Carsten Linde slår fortsat takten i
trommerne i KingBeeZ.
Efter 13 år i Danmarks Radio er Thomas Kvist Christiansen i dag ansat som
kommunikationsmedarbejder i Fredericia Kommune. Han er gift med folkeskolelærer
Helle Hector
, sammen har de to børn. Bassen og forstærkeren står stadig i kælderen, og
kan hentes frem, hvis lysten skulle komme over ham. Nu vælger Thomas
Kvist Christiansen blot at tænke på de mange oplevelser, han har haft
med bassen. Blandt andet til dengang han samlede sine brødre til et lille
band, der underholdt ved faderens og moderens fælles runde fødselsdag.
|
|